Umetnice kao sluškinje patrijarhata u pop-net umetnosti

181683_325021774290892_2146714515_n
Juče nam je jedna prijateljica pokazala ovu ilustraciju na profilu ilustratorke “Zombijana Crta Twitter” koje objavljuje i na svom blogu  kao i na Twitteru.

Kreativni proces ove umetnice spaja specifičan lokalni “crowd-sourcing” (pretragu tvitova iz svoje okoline) i tako ona dolazi do inspiracije za svoje crteže. Zombijana crta tuđe tvitove, a odabira ih po ličnom afinitetu (u predstavljanju ona kaže: “Zombijana crta tvitove, ne one koji ih pišu. Zombijana ne radi po narudžbinama! Zombijana kaže ćao.”) i popularnosti tvitova kojekavih tviteraša/ica u trendu (verovatno preturajući na mreži za “rejting” vaših tvitova Favstar.fm).
Postoji desetine radova na njenom blogu koji su direktni citati tviteraša/ica – gde Zombijana nacrta ono što je tviteraš rekao, bukvalno. Evo primera takvog jednog tvita:

247538_325021267624276_439653358_n

No, ono što je interesantno oko ove prve ilustracije na našem postu, jeste i razlog zbog koga skrećemo pažnju na njen rad: postoji bitna razlika između “dvosmislenosti” originalnog tvita koji je “šarmantni” jezički trik (napisao ga je jedan muškarac), i interpretacije koju nam daje Zombijana. Tvit sam nam sugeriše jednu vrstu samozagledanosti i neprimećivanja odbijanja od strane druge osobe, i može se dugo naklapati da li je subjekt te rečenice upravo ovaj tviteraš, ili je to neka ulična fora. Takođe, može se diskutovati i o tome kome je takva izjava upućena? Da li to govori muškarac ženi? Da li to govori žena muškarcu? Da li to govori muškarac muškarcu?

179124_325031254289944_52192873_n

 

936765_325031420956594_17780408_n

 

417946_325031594289910_1964821615_n

Nadam se da ste zamislili već nekoliko stereotipa o partnerskim odnosima u ovim kombinacijama roda i pola.
Evo, pogledajte tvit i njegovu popularnost:

936982_325021690957567_140896637_n

Iz ovog tvita je nastao Zombijanin rad, koji je postavljen i na FB ovde.

270854_325021970957539_1135315546_n

Zombijana se odlučila da se kreće u “normalnom” diskursu partnerskih odnosa,  gde se podrazumeva da je rečenica “Kako to misliš ne sviđam ti se?” tviteraša @_trajkovic – upućena jednoj ženi od strane jednog muškarca.  Zašto ona nije prikazala ženu koja ovako govori muškarcu? Sugerisali su joj to i drugi, u komentarima na ovaj post na FB:

190477_325022097624193_1085409301_n

Očigledno je da Zombijana ne sluša sugestije publike sa Interneta. Do sada je tu ilustraciju lajkovalo 1,127 ljudi.  Podelilo ju je na svojim profilima njih 141. Tragično, zaista. Sigurno je da postoji velika simpatija za prikaz nasilja nad ženom, na balkanskom Internetu, bez sumnje je ovo jako kul, i mlađima i starijima.

Pitanje upućeno pubilici naše stranice je: Po vašem mišljenju, koji je razloga da umetnica koja se bavi ovakvim pop-net radom svoje radove inspiriše ženomrzačkim i podrugljivim izjavama (kao u slučaju “curica na ulici koje nose ‘torbe na lakat’” ), a potom i sama generiše značenja, prikazivanjem nasilja nad ženama nad svojim ilustracijama?
Zašto je toliko kul u Srbiji biti totalno neinformisan i ne znati da je u poslednjih godinu dana mnogo žena propatilo i ubijeno od strane partnera? Čita li Zombijana naslove u novinama ili živi izolovana u nekoj digitalnoj kuli od slonovače? Ili se nje to ne tiče, ona je “jaka žena” koju patrijahalno ženomrzačko društvo ne može da ugrozi? Ili ima sigurne pozicije, i popularnost ovih ilustracija joj dođe kao dnevni fiks za bildanje ega?

Šta je smešno/vickasto/zanimljivo u prikazu muškarca koji preti svezanoj ženi pištoljem, što je propraćeno tvitom koji bi mogao da znači i mnogo šta drugo. Da li je ova umetnica primer za internalizovanu mizoginiju kod žena, i da li je ona svesna koliko je njen rad uvredljiv za mnoge žene?

Pitam vas, vi, žene sa Interneta koje pratite pop-kulturu Interneta ćete bolje znati.
Ako se neka od vas usudi, nek joj se javi i postavi joj ova pitanja.

198822_325023177624085_64580070_n